Mammakroppen: kan vi ikke bare si det som det er?

Til deg som har gått gravid, og født barn. Vi snakker om det hele tiden.

De delte magemusklene. De hotte nye programmene som influencere deler, samtidig som de hyller den naturlige mammakroppen. Store mager, og revnede underliv. Lekkasjer. En unison enighet om at den naturlige kvinnekroppen skal frem i lyset, og at vi ikke skal ha dårlig samvittighet. Amming. Samsoving. Bæring. Stramme tungebånd. Gråt.

Det er så mye å forholde seg til. Og så mye man skal klare å rekke over som nybakt mamma. Og ikke minst: det er de store overskriftene som selger. Kom i form etter fødsel! Unngå hull i magen! Pass deg så du ikke gjør alt feil og ender opp som det vraket du føler deg allerede! Gjør som meg og se like fantastisk ut på 5 minutter!

Hva er egentlig viktig for deg?

Jeg kjenner ikke deg. Men hvis du er som gjennomsnittet av alle kvinner jeg møter på klinikken sier du noe slikt som:

Jeg vil egentlig ikke se gravid ut lenger. Men har dårlig samvittighet for å innrømme at kroppen min fortsatt betyr noe for meg. Jeg mener ikke at jeg ikke er fornøyd med at den har bært frem barnet mitt. Og jeg vet at jeg kan forvente meg at:

  • ting aldri blir som før.

  • jeg lekker urin når jeg er aktiv, men bare litt da. Og jeg behøver jo ikke hoppe/løpe/hoste eller le så mye kanskje.

  • magen min blir aldri den samme igjen.

  • jeg har vondt i kroppen men det er kanskje ikke så rart siden jeg ikke sover/bærer hele dagen/ammer/gjør husarbeid/eksisterer.

  • jeg har ikke tid til å trene jeg fordi…..

  • dette blir sikkert bedre når jeg slutter å amme/begynner å jobbe(ja for da kommer du til å få masse ledig tid)

Sannheten er

Funksjon er viktigere enn form. Har du god funksjon, kan du velge å gjøre det du vil.

Trening er god hele for alle. For mammaer, pappaer og barn.

Det gir overskudd å trene. Kroppen din vil bli sterkere og du vil få mindre smerter. Du vil unngå lekkasjer ved belastninger hvis bekkenbunnen din er sterkere. Det går ikke over av seg selv.

Og du får sannsynligvis ikke bedre tid til å trene i fremtiden. Bli gjerne vant til å ta smarte valg i hverdagen for å endre vanene dine nå. For det vil alltid være like utfordrende å prioritere seg selv i hverdagen.

Gratulerer, du er mamma!

Motivasjon, vaner og valg

Hvis du er klar for å se realiteten i hvitøyet, og få verktøyene til å gjennomføre trening som faktisk bygger opp kroppen din. Da kan du melde deg på mitt gratis foredrag på søndag. Her vil jeg dele sannhetene om mammakroppen etter svangerskap og fødsel.

Erfaring og forskningsbasert kunnskap. Ingen vidunderkur. Men harde fakta og konkrete råd til hva du kan gjøre for å bygge opp kroppen etter fødsel.

  • Når kan du starte å trene etter fødsel

  • Hva bør du starte med

  • Hvordan bygge opp treningen gradvis

  • Hvorfor er det slik at kroppen din trenger noe ekstra nå som du har født barn

  • Hvordan finne tid i hverdagen til å faktisk gjennomføre et treningsprogram som gir deg resultater

Dette er til deg. Fordi kvinner får vite alt for lite om hvordan de kan ta vare på seg selv etter fødsel. Og det er ekstremt viktig at mamma har energi, overskudd og godt humør. Og en kropp som fungerer.

MELD DEG PÅ HER

Mona Valstad Elsness