Trening etter fødsel

Hvordan skal du starte opp med trening etter fødsel?

Ved å lytte til kroppen og la den hvile nok før du starter. Det er utrolig mye som skjer av seg selv når det gjelder å få grunnleggende styrke tilbake. Gå tur, pust dypt og få kunnskapen du trenger om din kropp for å få til dette på en smart måte.

Når kan du starte med trening etter fødsel?

Noe kan du starte med umiddelbart etter fødsel, andre ting er smart å vente med til kroppen din har fått helet seg, og du kjenner du har bedre kontroll.

Hvilke øvelser er de beste å starte med?

Aktivisere musklene, finne kontroll og så styrke. Start med bekkenbunnen.

Hvorfor har jeg delte magemuskler? Hvordan blir jeg kvitt dem?

Du har delte magemuskler fordi du har vært gravid, og babyen trengte den plassen i magen. De vil stort sett gå tilbake av seg selv løpet av de første 8-12 ukene etter fødsel. For alle kvinner er det smart å trene seg opp til å få kontakt slik at du kan bruke musklene i magen slik de er ment å fungere i ulike øvelser. Her kan du starte gradvis, og øke intensiteten når du kjenner du har kontroll.

Hva er fordelene med trening etter fødsel?

Fysiske fordeler ved trening er veldokumenterte. Livslang helse på kroppslige og mentale faktorer er udiskutable fordeler.

For deg som har fått barn er det spesielt fordelaktig for å motvirke barseldepresjon, øke energinivået og unngå plager som lekkasje, nedfall av livmor/blære og smerter i muskelskjelettsystemet.

Vil du lære hvordan?

Bli med på gratis foredrag om trening etter fødsel på søndag. Her får du vite alt du trenger for å trene deg opp effektivt, vi snakker om delte magemuskler, bekkenbunn, løping, når du kan starte med trening og hvordan det er smart å legge opp treningen.

MELD DEG PÅ HER!

Mona Valstad Elsness