Trening etter fødsel

Du som har født barn har særlige behov for tilrettelagt trening. Se for deg enhver annen situasjon i livet der du har vært utsatt for bløtvevsskade og stor belastning over tid. Opptrening er essensielt for å komme tilbake til god funksjon. Bekkenbunn og kjernemuskulatur er det naturlige stedet å starte. Men hvordan får du de beste resultatene?

trening_etter_fødsel.jpg

Endringene som skjer i kroppen i svangerskap er påvirket av hormoner og av at du vokser. I tillegg skjer det en stor endring i kvinnens eget liv. Plutselig sitter man i en helt ny rolle etter fødsel, og det kan være vanskelig å finne plass til seg selv. Mange sier: “jeg føler jeg har mistet megselv”

Du har kanskje mistet det gamle jeg. Men midt oppe i alt dette er du fremdeles din egen person. Og med egne behov, som har lett for å bli oversett hos den nyfødte mammaen. For hvor skal du ta plass til deg selv? Kanskje for mange er dette den største utfordringen etter fødsel. Hvor er det plass til meg, og min egentid. Hvordan skal min kropp komme seg, og jeg finne overskudd til alt det JEG vil gjøre for min egen kropp.

Og er det ikke nettopp slik. At en mamma trenger overskudd og energi for å takle de nye utfordringene i hverdagen, sammen med å balansere det å skulle være seg selv og etterhvert også returnere til hverdagen?

Trening

Etter fødsel er det viktig at kroppen får tid til å hele. At du får næring og hvile slik at kroppens reperasjonsprosesser får optimale forhold.

Før du starter med noe annet: få kjennskap til bekkenbunnen din. Starte å bruke den forsiktig, og gå etterhvert over til målrettet styrketrening for bekkenbunnen.

Dyp pust er viktig for avspenning, fordøyelse og å aktivisere kjernemuskulaturen. Ta deg tid til å puste dypt og fokusert. Tøy godt på stramme muskler. Brystmuskulaturen er spesielt viktig for deg som mater og bærer på en baby.

Start gradvis med trening der du har full kontroll på teknikk og utførelse. Klarer du ikke å aktivisere kjerne og bekkenbunnsmuskulatur i øvelsene er de for tunge for deg. Vær nøye her!

Mindful trening

Som nybakt mamma er det mange nye oppgaver som skal på plass til alle døgnets tider. Ta deg gjerne tid til å reflektere over hvilke mål du har med opptreningen, og hvor på timeplanen du skal rydde plass til de øvelsene du skal gjøre.

Kan du for eksempel alliere deg med familien for å få litt egentid? Eller gjøre øvelser på gulvet mens baby har magetid? Tenk kreativt, og sett realistiske mål i forhold til det du faktisk kan legge inn i timeplanen. Husk å ta høyde for lite søvn, slik at du legger inn litt ekstra hviletid for mamma i planen.

Trenger du veiledning?

Her ligger et foredrag om trening etter fødsel som du kan se når du vil.

For deg som skal trene deg opp etter fødsel har jeg laget et 8 ukers treningskurs som tar deg igjennom alle de øvelsene du trenger for å bygge deg opp etter fødsel. I tillegg inneholder kurset meditasjon, lette yogaøvelser og forelesninger om holdning, ernæring, pust og andre temaer som er viktig å reflektere over i opptreningsfasen. Med et ekstra fokus på opptrening av bekkenbunn og kjerne, sammen med øvelser for hele kroppen- vil du med dette kurset være klar for den aktiviteten du ønsker å gjøre innen treningsprogrammet er gjennomført. Les mer om kurset her.

Mona Valstad Elsness