Stress stjeler energi og tid i hverdagen din

Hvor stresset er du egentlig?

Dette spørsmålet er utrolig vanskelig å svare på uten å bruke tid på å reflektere over hva stress egentlig er, og hvordan det påvirker hverdagen din. Har du et sosialt liv, interesser og også ønsker å prioritere søvn, trening og prestere bra på jobben. Kanskje i tillegg familie og forpliktelser med skole og barnehage? Har du også ambisjoner om å utvikle deg selv, engasjere deg og få noe alenetid?

Da har du mange potensielle stressfaktorer. Og det kan være overraskende smart å bli bevisst disse små faktorene som tilsammen utgjør totalbelastningen i din hverdag. Og det er nettopp det stress er: summen av alt.

Mentaltrener Anniken Binz har gjestet vår podcast Engler og Hormoner, og hun har selv erfart hvordan totalbelastningen kan føre til energiunderskudd. Selv om du trener og har et godt kosthold, er det andre faktorer som også spiller inn og påvirker oss. Lytt gjerne til episodene med Anniken om ytre stessfaktorerer/essensialisme og indre stressfaktorer.

Går du på autopilot?

Anniken sammenligner bevissthet rundt hvordan du håndterer stressfaktorer på denne måten. Er du passasjer i eget liv, og lar hverdagen fly forbi som på autopilot? Eller er du bevisst dine valg, vaner og tanker og har tatt førersetet i ditt eget liv? Det er utrolig trist å tenke på at dagene flyr forbi uten at man er tilstede. Og dessverre er du kanskje en av de som kjenner deg igjen i at hverdagen har tatt deg, mer enn at du har styringen på hva den skal inneholde. Som mentaltrener jobber Anniken med bevissthet rundt eget fokus. Og det å bli oppmerksom på egne vaner og valg er en viktig del av arbeidet for å få bedre fokus, rydde bort tidstyver og med god samvittighet si nei til de tingene som ikke gir deg fremdrift.

Hvordan snakker du til degselv?

Vet du at vi har over 70000 tanker i hodet hver dag, og 75% av disse er negative? Når vi legger til at de fleste av disse er tanker som du har hatt tidligere, da kan du selv se hvor lite konstruktivt hjernen vår jobber. Og hvor mye tid vi faktisk kaster bort på å tenke tanker om hva som har skjedd tidligere, og bekymre oss for ting som skal skje i fremtiden. Anniken snakker i episode 19 om hva dette fører til at fysiologiske reaksjoner, og hvordan dette bidrar til dårlig helse. Stress er grunnleggende for mange livsstilssykdommer, og faktisk en av hovedårsakene til dødsfall i den vestlige verden.

Så veldig unødvendig på alle måter. At tanker som bare gjør oss ulykkelige også skal få være der og bidra til nedsatt helse og livskvalitet. Heldigvis kommer også Anniken med noen gode tips til hvordan systematisk kan jobbe for å minske stress, og få en tankestrøm som støtter deg til det livet du ønsker å leve. Hvis du ønsker å bli lykkeligere da?

Annikens 7 steg for å minske indre stress

Vet du at vi genetisk og fysiologisk er laget for å være på utkikk etter farer, og overleve i et fiendtlig miljø? Dette hadde sin hensikt i eldre dager, da vi måtte kjempe for overlevelse. Dessverre er ikke alle disse mekanismene like hensiktsmessige i dagens samfunn. Bli med på Annikens utfordring for å rydde bort unødvendig stress og negativt selvsnakk. Positivt for deg, og de du omgir deg med!

  • Skriv et lite notat enten i kveld, eller hver kveld hele uken: Hva har du tenkt/sagt til deg selv i løpet av dagen? Hvordan føler du deg når du tenker en tanke? Hva var bra og hva vil du forandre?

  • Velg en tanke som ofte dukker opp i hodet ditt og som du mener er lite konstruktiv. Finn en annen tanke som du synes hjelper deg mer. Hver gang denne gjengagneren dukker opp i hodet ditt ila dagen/uken si til deg selv; 1,2,3, ferdig med det, og så fokuser på den nye og mer konstruktive tanken.

  • Gi dine nærmeste minimum ett kompliment i løpet av dagen.

  • Se deg selv i speilet og si noe fint til deg selv.

  • Start dagen med å finne 3 ting du ser frem til med dagen, og avslutt dagen med 3 ting du er takknemlig for eller som har vært bra med dagen.

  • Arrester deg selv hver gang du er i ferd med å klage på noe/n eller kritisere noen, og velg å finne noe konstruktuvt å si istedet.

  • Ta ansvar for din egen tilstand. Hver gang du tenker at du ER sliten, stresset irritert eller lignende, si istedet at du GJØR stress, GJØR sliten, GJØR irritert. Dette vil hjelpe deg å ta ansvar for tilstanden din og hvordan du velger å reagere på ting rundt deg

Vil du lese mer om Anniken finner du henne her.