Økt fokus og bedre balanse i hverdagen.

Knausgård har skrevet seks bind om sin kamp. I hverdagen har vi ofte hjemme hos oss fleipet over knausgårdske øyeblikk. Våre hverdagskamper. Ofte havner vi i en tidsklemme. Og når hverdagen treffer hardt er det lett å prioritere bort vaner som egentlig skal gi deg bedre overskudd i totalregnskapet. Som trening. Og søvn.

Dette er en typisk felle som mange går i. Og i dagens samfunn er produktivitet, å ha mange baller i luften og høyt aktivitetsnivå for små og store lik status. Som alltid når det er ekstreme tilstander kommer det motreaksjoner. Minimalisme og essensialisme er eksempler på dette. Og stadig hører vi om trender som setter fokus på å skape balanse i hverdagen. Kanskje det finnes andre måter å takle livet på?

Dette har Anniken Binz, mentaltrener og fast gjest i podcasten Engler og Hormoner mange tanker om. Og i ukens episode snakker hun om hvordan man kan øke fokus og bedre balanse i hverdagen med enkle og smarte grep. Du kan lytte til episoden her. Og hvis du blir nysgjerrig på mentaltrening og Annikens refleksjoner kan du lese mer her.

Temaer som Annikken kommer inn på er:

- å ta vare på kroppen og hodet, som er våre verktøy.

- verktøy som vi kan benytte for å avlaste hodet

-vaner og personlighet

-morgenrutiner

-fokus og tilstedeværelse

-multitasking

Ved å ta tid til å være bevisst, kan vi spare tid og bli mer effektive og balanserte i hverdagen. Selv tror jeg at å frigjøre tid er essensen for å kunne være kreativ og ikke minst. Ha mulighet til å ta nye muligheter når de kommer. God lytt!