Hva betyr det egentlig å trene seg opp etter fødsel?

Kort oppsummert: kroppen din har endret seg dramatisk over en 9 måneds periode der du vokser og endres sammen med en eller flere babyer. På en måte har baby(ene) kommet ut av deg og inn i verden. Dette har også påvirket kroppen din. I tiden etterpå preges hverdagen av nye, ennå ikke eksisterende rutiner for de fleste. Din form for mating av baby krever mindre søvn, og i mange tilfeller at kroppen produserer melk.

Det er i denne situasjonen du skal komme igang med opptrening av kroppen. Og det er så utrolig fristende å henge seg på en kjendisinfluenser som ser umåtelig fresh ut etter fødsel, og gjøre de samme øvelsene som hun demonstrerer på sosiale medier. Eller gå rett tilbake til øvelser som du ar vant til å gjøre før du ble gravid. Det er lett tilgjengelig, og kjennes trygt ut. Helt til kroppen skriker tilbake: dette ble helt feil!

Hvorfor kan du ikke komme tilbake i form etter fødsel?

Fordi kroppen din har endret seg. Og tiden går ikke bakover. Den går fremover.

Og livet ditt er endret nå.

Det betyr ikke at du må trene på et lavere nivå. Eller at du ikke kan bli sterkere enn du noengang har vært før. Det handler bare om å gjøre smarte valg i starten. Ikke så store eller vanskelige valg. Men dette er utrolig utfordrende for oss. Og en av de største utfordringene våre er hjernen vår. Den er så komfortabel med å unngå endringer. Vi er hormonelt, og nevrologisk utviklet for å holde oss og livet vårt i komfortsonen. Komfortsonen din er å være der du er kjent. Men nå som livet er endret er det utrolig ukomfortabelt å skulle bevege seg videre inn på nye rutiner og ta livsstilsvalg som endrer hverdagen enda mer.

Hvordan kan du bli sterkere, få mer energi og lande i vaner som gir deg resultater etter fødsel?

  • Kunnskap

  • Bevisste valg

  • Vaner

Med kunnskap om hva som er smarte øvelser å gjøre etter fødsel, bevisste valg i hverdagen for å gjøre treningen regelmessig nok til å skape vaner. Da får du resultater.

Det er utrolig nyttig å tilegne seg kunnskapen du trenger for å trene riktig. På den måten kan du ta trene smart og effektivt. Det er et must nå som hverdagen din fortsatt har et døgn på 24 timer, men du har en ny person å ta vare på i livet ditt. Du må sannsynligvis gjøre noe annerledes for å få den tiden som du trenger til trening.

Urealistiske forventninger om tid er en av hovedgrunnene til at du ikke får trent etter fødsel.

Ta deg tid til å reflektere over hvorfor du vil trene og hva du kan gjøre for å utnytte tiden din mest mulig effektivt. Smarte spørsmål og effektive treningsrutiner er to av de viktige temaene jeg vil ta opp i mitt foredrag om trening etter fødsel onsdag 12. juni kl 20. Foredraget er gratis, og online. Og jeg har laget det slik at flest mulig kan få best mulig kunnskap om trening etter fødsel. Og hvordan trene for å få en sterk kropp, og økt energi i hverdagen som mamma.

Meld deg på her.