Kvinnehelse, og trening etter fødsel.

I 1969 landet vi på månen. I 1982 oppfant mennesker internett. I 1998 oppdaget vi den fullstendige anatomien til klitoris.

Kvinnehelse er et område innenfor allmennkunnskap og vitenskap som vi kan overraskende lite om. Og hvordan kunnskapen om kropp, helse, trening og hormonelle endringer blir brukt i hverdagen: si ved svangerskap, etter fødsel og gjennom overgangsalderen er overraskende lite praktisk. Og dette påvirker over 50000 kvinner hvert år i Norge. Er det ikke på tide vi endrer på dette? Disse kvinnene er forventet å fungere i samfunnet også som mødre. Nedsatt funksjon i kroppen et stort hinder for å kunne leve normalt aktivt og prestere i en travel hverdag.

Om du har hatt muskelskader(noe som skjer nærmest alle kvinner etter å ha født barn vaginalt) eller om du har født barn via keisersnitt(noe som er et kirurgisk inngrep) kan det fortsatt være en stor utfordring å finne konkrete tiltak for kvinnen å forholde seg til for å optimalisere tilheling etter fødsel.

Mange kvinner er frustrerte fordi de får beskjed med å starte opp med trening ca 6 uker etter fødsel. (4-6 uker for vaginal fødsel, 6-8 uker for keisersnitt) “Hva kan jeg starte med?” “Kan jeg gjøre ingenting frem til det er gått 6 uker?” “Etter 6 uker, kan jeg gjøre hva jeg vil?”

Klart du kan gjøre noe rett etter fødsel. Og det er ikke supersmart å starte med høyintensitetstrening som første økt etter fødsel. Men allikevel kan det være uklart. Og beskjeden mange får er å tar det gradvis og lytte til kroppen.

Det er fremdeles et lite konkret og ullent svar. For hvilken del av kroppen skal du lytte til? Hva er faktisk utfordringene, og hva kan du konkret gjøre? Finnes det andre muligheter for opptrening en knipeøvelser? Og hva med de delte magemusklene: vil de gå tilbake? Når kan jeg starte å løpe?

Disse spørsmålene, og mye mer skal jeg besvare i et foredrag om trening etter fødsel, på nett onsdag 4. september. Fordi jeg tror at kvinner kan gjøre de smarteste valgene for seg selv, og sin egen helse ved å få kunnskap om sin egen kropp. Og hvordan vi kan bruke prinsippene fra trening og rehabilitering til å få en mest mulig effektiv tilheling av kroppen etter fødsel. Fordi du fortjener god funksjon til resten av livet.

Som kvinne er du forventet å prestere like effektivt når du skal tilbake til din jobbhverdag, som når du ikke hadde barn. For å oppnå like forutsetninger for dette er det essensielt at du kan få forutsetningene til å bygge deg opp fysisk til å håndtere hverdagens utfordringer. Og det er bra for hodet også.

Meld deg på foredrag her! (Det er gratis)

Det vi skal snakke om er hvordan kroppen har endret seg i svangerskapet, og hvilken betydning det har for trening etter fødsel. Hvilken påvirkning har fødsel(keisersnitt og vaginal fødsel) på hvordan du skal belaste kroppen etter fødsel. Hvilke 4 fokuspunkter kan du bruke for å lytte til kroppen og bestemme intensiteten du velger på treningen din. Hvordan kan du legge opp progresjonen i et treningsprogram. Hvilke faktorer er viktig å ta hensyn til når du lager en treningsprogram som skal gi deg resultater? Hva er delte magemuskler og bekkenbunnsdyfunksjon, hvordan påvirker de hverandre og hva kan du gjøre for å oppnå normal funksjon.